Tvoříme kostým #2 | Výběr látek

V tomto díle se zaměřím na výběr látky, který je velmi důležitý proto, že na látce závisí zda:

  • kostým bude vizuálně vypadat jako originál
  • kostým se bude chovat jako originál – tzn. bude vlát když má vlát a bude držet tvar, když má držet tvar

Původ postavy, historické souvislosti atd.

Na začátku každého mého tvoření se zamýšlím, jaký má postava původ, jaké jsou historické souvislosti, popřípadě v jaké době postava žije, a podle toho se pak zaměřuji na látky umělé nebo přírodní, bohatší nebo prosté a podobně.

Doby, ve které se seriál s Nyssou odehrává, je současnost, což mi spoustu věcí ulehčuje a můžu tedy používat jak materiály přírodní, tak umělé. Nicméně Nyssa je členem asasínké guildy sídlíce kdesi v horách, takže budu preferovat spíš přírodní materiály, které bývají i příjemnější na nošení, ale není to podmínkou.

Pár obecných pravidel k výběru látek

Látka má velký vliv na to, aby kostým vypadal hezky, uvěřitelně a reálně, proto mám pár svých pravidel, kterých se při výběru látky držím. Nemusí platit úplně ve všech případech, takže je berte s rezervou:

1) Nekupuji levné látky

Levná většinou znamená nekvalitní nebo kazová, což se pak výrazně promítne na celkovém vzhledu kostýmu. Nebo je to pro změnu extrémně nepříjemný materiál na nošení. Nebo po 2 nošeních jaksi zošklivý (Obr. 1) Pro mě je např. spodní cenová hranice v rozmezí 100-200,- Kč/m. Netvrdím, že úplně všechny levné látky jsou špatné (neplatí např. pro zbytkové látky), ale obecně se takovým látkám raději vyhýbám.

Obr. 1

Mikina z nekvalitní látky po 2 vypráních

2) Vyhýbám se „prostěradloidním“ látkám

To jsou takové ty nemastné, neslané, většinou na těle nehezky trčí, barvy jsou jaksi nepřirozené atd. atd. – i pokud dělám kostým např. nejspodnějšího otroka, dá se vybrat příhodnější látka – např. len (Obr. 2)

Obr. 2

3) Vybírám látky zajímavé

Např. s damaškovými vzory, kde látka je jednobarevná, ale při hře světla odráží jemné vzory a kostým to vizuálně pozvedá (Obr. 3). Nebo látky s jemným povrchovým leskem (Obr. 4) – nemusí to být nutně satén, ten zase ve větších plochách působí poněkud cirkusově. Pro ilustraci na Obr. 5 a 6 je ukázka stejného střihu kabátku za použití dvou typů saténů, kde je hezky vidět, jak velký rozdíl může výběr látky udělat. Pro kostýmy prostých či chudých postav tohle pravidlo samozřejmě neuplatním, ale v podstatě kdokoli o postavení vyšší než taková chudina už si může dovolit zajímavější látky a nemusí to být hned brokát (Obr. 7)

Obr. 3

Damašky, jemné vzory

Obr. 4

Jemně lesklé látky

Obr. 5

Mikrosatén matný, velmi jemný a splývavý, jedná se o stejný střih, jako Obr. 6, přitom výsledek působí zcela odlišně

Obr. 6

Bavlněný satén lesklý, tvrdý, působí kýčovitě, jedná se o stejný střih jako Obr. 5

Obr. 7

Brokát

4) Klidně si připlatím za kvalitnější látku

Obzvláště to platí u kostýmů postav, které přísluší k bohatším vrstvám např. šlechticům, královské rodině apod. Proto bych měla počítat s tím, že pokud dělám kostým někoho takového, budu více investovat do bohatších látek. Koneckonců, oděv po dlouhou dobu byl a stále je jedním z prostředků, jak dávat najevo své bohatství či postavení – drahé, luxusní látky a velké (až zbytečné) množství látky (Obr. 8). Proto pokud chci, aby takový kostým byl uvěřitelný, budu tuto okázalost muset vytvořit, i když moje současná finanční situace by asi svědčila o něčem jiném 🙂

Obr. 8

5) Množství látky nešidím

Je to poměrně dost znát. Zvláště u předchozího bodu. Ale i obecně, pokud mám mít honosně vypadající šaty, musím udělat širokou sukni. Např. pokud má být sukně kolová a já kvůli úspoře látky udělám půlkolovou, výsledek prostě bude vypadat ošizeně.

Obr. 9

Sukně vytvořená z minimálního množství látky.

Obr. 10

Sukně vytvořená z velkého množství látky. Jedná se o cosplay té samé postavy jako Obr. 9.

6) Vhodné vlastnosti

Pokud má kostým držet tvar, což platí většinou pro vrchní vrstvy kostýmu jako např. kabát, volím látky s větší gramáží nebo obecně pevnější, protože pak lépe tvarují siluetu a nekrabatí se na těle (Obr. 11), pokud naopak má splývat, podle požadovaných vlastností volím spíš těžší, ale „živé“ látky (Obr. 12). A pokud má kostým vlát a vlnit se při chůzi, volím látky jemné a lehké (Obr. 13).

Obr. 11

Příklad pevné látky – bavlněný dyftýn

Obr. 12

Ukázka těžké, splývavé látky – úplet

Obr. 13

Ukázka jemné vzdušné lehounké látky – voál (bavlna/hedvábí)

Látky k Nysse

Co tedy bude potřeba k mému kostýmu:

  • vrchní černá látka na plášť, 2m – kostým musí držet tvar (Obr. 14) /áčková silueta/, tzn. potřebuji pevnější látku, např. na této fotce (Obr. 15) je vidět pomačkaný rukáv, který značí pevnost látky – můj favorit je černý dyftýn – je to bavlněná látka, je pevnější a vypadá dobře (a mám ji vyzkoušenou z historických kostýmů)
  • látka na podšití pláště, 2m – může být tenká, protože vrchní látka bude dostatečně pevná, originál je vzorovaný, takže sehnat totožnou bude asi nemožné, nicméně budu se snažit sehnat podobně vypadající.
  • kápě, 1m (1,2m) – prazvláštní dírkovaná koženka (?) (Obr. 16)
  • červená látka na podšití kápě – stejné množství jako u kápě, ale použiji látku, která mi zbyla z předchozího kostýmu a nemusím ji tedy kupovat.

Obr. 14

Obr. 15

Obr. 16

Ad 1) Černý dyftýn jsem sehnala v Látky Mráz, šíře 150cm, cena 259,-/m, celkem tedy 518,- (po slevě 482,-)

Ad 2) látku na podšití jsem vybrala u MarLen. Na předloze je možná červený vzor výraznější, ale celkový dojem kostýmu je hodně tmavý až do černa, proto jsem zvolila tuto látku, aby takový dojem nenarušovala. Šíře 140cm, cena 590,-/m, celkem tedy 1180,-. Obě látky na Obr. 17.

Obr. 17

Ad 3) Na kápi jsem sehnala černou perforovanou koženku na eshopu MarLen. Vzhledem k vysoké ceně jsem dle nákresu z 1. dílu vypočítala přesnější množství látky – 55 cm a objednala jsem s malou rezervou 0,7m, nikoli 1 m, jak jsem původně zamýšlela. Šíře 145cm, cena 690,-/m, celkem tedy 483,-. (Obr. 18)

Obr. 18

Ad 4) Viz Obr. 19

Obr. 19

Celkem za látky: 2145,-Kč.

Příprava látek – praní

Látky mám a než začnu se stříháním, látky si nejdřív zvlášť vyperu! Je to poměrně důležitý proces, pokud budeme chtít výsledný kostým v budoucnu prát. U přírodních látek, (hlavně len a bavlna), je to takřka nutnost, protože přírodní látky se vypráním sráží, a taky proto, že některé látky pouští barvu. Zvláště pokud v kostýmu kombinujeme světlé a tmavé barvy dohromady, při prvním praní by se nám mohla světla látka obarvit, což ale můžeme eliminovat právě odděleným vypráním před stříháním látky.

Obecně platí, že látky předpereme na tolik stupňů, na kolik pak budeme prát celý kostým – já třeba předpírám většinu věcí na 30°C, max 40°C, nicméně raději už v obchodě mrkněte na cedulku, na kolik se která látka dá prát – někdy se např. může prát pouze v ruce, abyste si látku praním nezničili. To se týká i mojí koupené látky na kápi – koženku doporučují dávat do čistírny, takže tu prát vůbec nebudu.

Závěr:

příštím článku se budu věnovat konkrétní výrobě střihu a stříhání samotné látky. Souběžně vychází i videoseriál na youtube. Nezapomeňte navštívit moji FB stránku a další články či videa v Cosplayovém okénku.

 

Další díly seriálu Tvoříme kostým

Verčino cosplayové okénko

Zdroje

Obr.8 http://hradeckydvur.net

Obr. 9 http://orig01.deviantart.net/d5df/f/2013/263/f/8/caterina_sforza_by_mimigyaru-d6n1bem.jpg

Obr. 10 http://40.media.tumblr.com/tumblr_leanrn3G6e1qblk80o1_540.jpg

Obr. 14 http://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2014/01/ar213a0494bw-3jpg-886f07_610w.jpg

Obr. 15 http://static.comicvine.com/uploads/original/14/144096/4215838-7071557824-e8aef.jpg

Obr. 16 http://static.comicvine.com/uploads/original/11119/111190794/4815378-9056163421-47316.jpg

Tvoříme kostým #3 | Střih a střih

V tomto díle budu tvořit konkrétní střih kostýmu, přenesu ho na látku a následně vystřihnu. Protože tvorba střihu se takto popisuje dost krkolomně, doporučuji shlédnout i video.

Čím začít?

Nabízejí se dvě možnosti, jak střih vytvořit:

  • vytvořit střih úplně nový dle rozměrů své postavy – řekla bych, že pro začátečníka je to poměrně náročný způsob a pravděpodobnost, že střih nebude sedět, je docela vysoká. Nicméně dá se vyrobit přímo z naměřených hodnost – tady platí čím víc rozměrů změřím, tím líp, ale je dobré mít aspoň základní představu o tom, jak takový střih vypadá, jaký má např. tvar v průramku, přes prsa atd. a toho se přibližně držet.
  • vzít si již hotový střih a dotvořit – tady se nabízí buď koupit střih např. Burda, ale dobře postačí i nějaký vyřazený kus z našeho šatníku, o kterém víme, že nám sedí (neměl by být z pružného materiálu) a ten ideálně rozpárat, abychom podle jednotlivých dílů mohli obkreslit střih na látku.

 Já nejradši používám kombinaci obou – jako základ použiji střih z Burdy a poté ho dokreslím podle svých naměřených hodnot. Burda střihy můžete zakoupit na netu http://www.burda-strihy.cz/ nebo např. v látkách Mráz či galanteriích.

Než začnu střih vybírat, pokusím se odhadnout, jaký typ střihu mám vlastně hledat – vypasovaný, volný, korzetový, princesový, … Z obrázku č. 1 je patrné, že střih je pěkně vypasovaný podle postavy a přes prsa, takže budu hledat střih se záševky (záševky dělají tvarování přes prsa a v pase, aby střih kopíroval linie postavy, bez záševků jsou modely více splývavé a jednotlivé nerovnosti a křivky těla se ztrácejí).

Obr. 1

Zmiňuji je taky proto, že záševky a vypasování, lépe řečeno jejich absence, můžou být určující hl. v historicky laděných kostýmech a jsou tedy důležité pro celkový dojem a siluetu. Když uděláte historický kostým se záševky nebo princesovým střihem, bude to působit spíš jako karnevalový kostým než jako oživlá dobová iluminace. Nicméně Nyssa je ze současnosti, takže tam záševky pro lepší tvarování dám.

Výběr střihu

Pro účely střihu Nyssího kabátku použiji jako základ střih na tričko z Burdy (Obr. 2) – je tvarované záševky přes prsa i záda, sedí přímo na tělo a střih mám odzkoušený.

Obr. 2 – Střih Burda

Pokládání střihu na látku

Střih na tričko mám připravený a jdu dotvářet přímo na látku. V tomto bodě doporučuji látku vyžehlit kvůli vyhlazení záhybů a zmačkání z pračky, které by mohly zkreslit přesnost střihu.

Protože budu střihat dva totožné (pravý i levý přední mají stejný tvar) a symetrické kusy (zadní díl), látku si podélně ve středu přehnu – lícová strana (ta co bude zvenku kostýmu) leží uvnitř.

Kreslení střihu na látku

Krejčovskou křídou si obkreslím střih co nejpřesněji, vezmu si původní nákres s naměřenými hodnotami a podle nich dokreslím díly tak, jak mají ve výsledku vypadat – zmenším vykousnutí průramku, narovnám ramena, aby nebyla skosená (tím pádem zvětším průramek), dokreslím výstřih a přední prodlouženou část a dokreslím zbytek od pasu dolu.

Cípy pláště udělám malinko se rozšiřující – často to svádí k tomu udělat je stejně široké dole jako nahoře (jakoby obdélník), ale na postavě pak cípy dole vypadají opticky užší, i když jsou stejně široké, proto je vždy kreslím rozšiřující se – výsledná silueta je pak přirozenější.

Obr. 3

Stříhání

Při stříhání přidám cca 2cm přídavky na švy – pokud si nejste jisti velikostí, klidně si ještě přidejte. U spodních okrajů přidám pro jistotu 5cm, kdyby se kostým díky přiléhavosti zkrátil.

Všechno radši ještě jednou zkontroluji, přeměřím, porovnám s naměřenými hodnotami z nákresu a pokud vše sedí, můžu stříhat.

Po vystřižení si velmi orientační zkouškou ověřím, že střih bude vyhovující – přiložím na tělo a kontroluji, zda je dostačující šířka, zda výstřih má dobrý tvar, zda přední díl tvarem vyhovuje předloze atd. Protože to vypadá, že vše je jak má být, odvážím se pustit do střihu podšívky. Kdybych si střihem jistá nebyla, počkala bych se stříháním podšívky až na odzkoušení vrchního dílu (po sestehování – viz následující článek).

Podšívka

Podšívka je vzorovaná a záleží na mě, zda budu chtít využít vzor na výšku či na šířku. Podle toho ale musím trochu zaimprovizovat a odchýlit se od původního plánu. Střih nebudu pokládat podélně, ale na výšku kvůli vzoru a tím pádem mi látka nevyjde na podšití rukávů, což ale nevadí. Hlavní je mít podšité tělo kabátu – spodní cípy.

Tady ještě nezapomenu vystřihnout i lemovky na přední díly a rukávy – jednoduše obkreslím tvar předního dílu, který bude lemovat a opět přidám cca 2cm na švy na každé straně.

Obr. 4 – Přenesení na podšívku

Kápě

Ke střihu kápě využiji svůj odzkoušený střih z historických kostýmů, pouze upravím délky a tvary podle naměřených hodnot a aby odpovídaly kostýmu na obrázcích:

  • zepředu oblé a zmenšující se
  • na ramenou rozparek
  • podle obrázku to vypadá, že kápě je tvarovaná podle ramen – také zaoblíme

Protože kápě je z koženky a každé párání a přešívání by bylo vidět, začnu se střihem na červené podšívací látce – vyzkouším, zda sedí tvar kápě a z koženky už budu stříhat finální tvar.

Obr. 5 – Střih kápě

Závěr

V příštím díle se budu věnovat přípravě dílů před šitím – tzn. kličkování, stehování a samotnému šití. Nezapomeňte navštívit moji FB stránku a další články či videa v Cosplayovém okénku.

Další díly seriálu Tvoříme kostým

Verčino cosplayové okénko

Tvoříme kostým #4 | Šití

V tomto článku se věnuji přípravě před šitím od kličkování a stehování přes samotné šití, zkoušku až po přišití zapínání. Stejně jako u minulého dílu se tato činnost popisuje dost krkolomně, proto doporučuji shlédnout i video.

Info:

Protože samotný proces šití je poměrně obsáhlý, nebudu v tomto díle do detailu popisovat všechny postupy. Nicméně, pokud máte zájem o podrobnější článek či video, napište mi do komentářů.

Stehovka – pomocník na šití

Než začnu, nevím, zda znáte stehovku: je to taková bílá zvláštní nit, která se používá na přípravu před šitím, tzv. kličkování a stehování o kterém budu mluvit a proto je dělaná tak, aby se pohodlně odstraňovala, párala a trhala. Dá se koupit v galanteriích přímo pod názvem stehovka (Obr. 1).

Obr. 1 – Stehovka (galanterka.cz)

Plášť

Vezmu si díly tak, jak jsem je vystřihla, tedy přední díly dvojmo a zadní díl přeložený, a tam, kde jsem vyznačila křídou obrys střihu, díly prokličkuju, rozstřihnu a tím mi vzniknou vyznačené švové linie na obou dílech. Postup provedu pouze u dílů od pasu nahoru, kde je potřeba větší přesnost při sešívání.

Začnu sešpendlením záševků – prsních i zádových – podle vyznačených linií sestehuju, vytahám kličky, podél stehování prošiju a vyndám stehování. Tady bych zmínila žehlení – každý šev po sešití přežehlím, rozžehlím nebo sežehlím ke straně. Vypadá to celkem zbytečně a bez toho to taky funguje, ale když takto každý šev přežehlím, švy se krásně vyrovnají a kostým pak lépe padne, protože ve švech nebude bachrlatý, a navíc uvidíte, pokud šev nebude sešitý správně, a můžete ho opravit.

Následně sešiju ramenní švy a boční švy po rozparek. Tady už šiju pouze sešpendlené, protože stehování není potřeba – materiál je pevný a drží na sobě i při šití. Rukávy zatím přišívat nebudu.

To samé udělám i na podšívce.

Na vrchní díl pak přišiju lemy.

Obr. 2 – Vyznačení linií díky prokličkování

Obr. 3 – Sestehování zádových záševků

Obr. 4 – Sešpendlená ramena

Obr. 5 – porovnání před a po žehlení

Obr. 6 – Přišití lemů

Podšívání

Než začnu přišívat podšívku, vyzkouším si sešitý vrchní díl, zda sedí a není potřeba ho někde upravit. Pokud vše sedí, jak má, pustím se do přišití podšívky k vrchnímu dílu a v jednom sledu je přišiju – ovšem kromě průramků na rukávy. V tuto chvíli mám asi poslední možnost střih upravit, takže můžu ještě jednou vyzkoušet, a pokud sedí, sestřihnu přebytečné přídavky na švy cca na 1 cm a sestřihnu šikmo rohy, aby se nemuchlaly. Ve výstřihu a špičkách rozparků (tam, kde je šev do oblouku) přídavky nastřihnu skoro až ke švům, aby při obrácení do lícu netáhly.

Když mám hotovo, v místě průramku otočím celý kostým do lícu, vyhladím švy, vytáhnu rohy a přežehlím. Pro lepší přiléhavost obou vrstev můžu celý kostým podél okrajů ještě prošít.

Obr. 7 – Zkouška před podšitím

Obr. 8 – příprava podšívání pomocí panny

Obr. 9 – sešpendlení obou dílů

Rukávy

Podle velikosti průramku upravím šířku rukávů tak, aby oba obvody seděly. Rukávy sešiju a všiju do průramků kostýmu.

Na konce rukávů přišiju lemy.

Zapínání

Teď už zbývá jen přidělat zapínání a mám hotovo! Jako zapínání jsem zvolila velké patentky (cca 20mm) – přišiju tři a tři na oba konce předních dílů.

Obr. 10 – Patentky (kutil-florenc.cz)

Kápě

Než začnu stříhat díly z koženky, vystřihnu si díly z červené podšívkové látky, vyzkouším a upravím tvar kápě tak, aby odpovídal předloze, a následně můžu podle upravených podšívkových dílů vystřihnout již na jistotu díly z koženky. Nesmím zapomenout, že díly z podšívkové látky jsou trochu menší, takže dílům z koženky pár cm přidám.

Nejdříve sešiju ramenní švy a následně přišiju kapuci.

Oba díly pak v ruce přišiju k sobě – hlavně v místech rozparků na ramenou a na zadním dílu. Nebudu prošívat po celém obvodu. A jednou velkou patentkou vpředu přichytím k sobě.

Ke kápi patří také závoj – jednoduše vystřihnu ze šifonu odpovídající velikost, konce začistím a přidělám zapínání – tenkou gumičku.

Obr. 11 – Střih podšívkové látky

Obr. 12 – střih koženky

Obr. 13 – kápě

Kalhoty

Už jsem byla na cestě pro látku na kalhoty, když jsem úplně náhodou zašla do jednoho obchodu v obchoďáku a vykoukly na mě kalhoty na Nyssu – tadá. Myslím, že barva, materiál i provedení sedí ke kostýmu Nyssy naprosto dokonale, takže jsem je koupila a můžu si odškrtnout další část kostýmu

Obr. 14

Spodní košile

Zatím se jedná o celkem nedůležitou součást – v případě nouze můžu jít bez ní. Takže tu zatím neřeším.

Závěr

Kostým mám ušitý, takže příště se vrhnu na doplňky. Nezapomeňte navštívit moji FB stránku a další články či videa v Cosplayovém okénku.

Další díly seriálu Tvoříme kostým

Verčino cosplayové okénko