Tvoříme kostým #1 | Výběr postavy a tvorba střihu

Něco na úvod

V poslední době stále více lidí propadá kouzlu Cosplaye – tedy hraní či vydávání se za určitou postavu z her, filmů nebo seriálů. K tomuto koníčku neodmyslitelně patří i tvorba kostýmů, protože bez správného kostýmu by to prostě nebylo ono. Ráda bych do tvoření kostýmů na cosplay vnesla trochu jiný pohled – možná inspiraci pro zkušené cosplayery, možná rady pro ty začínající …

A v čem že je „tak trochu jiný“? Dovolte mi menší úvod: Tvorbou (hlavně šitím) kostýmů se zabývám už od roku 2006, a to především historických, sem tam jsem si udělala nějaký ten fantasy (většinou dle vlastního návrhu) a někdy v roce 2013 jsem začala pracovat na prvním kostýmu na cosplay. Jelikož jsem prošla poměrně dlouhým vývojem kostýmů na historický šerm, kde je stále více kladen důraz na použité materiály, ráda bych právě tento pohled přenesla na tvorbu kostýmů na Cosplay.

V kostce to znamená, že když tvořím kostým podle obrázku z čehokoli, nesnažím se pouze napodobovat viditelné části, ale přemýšlím o kostýmu jako celku (včetně částí, které nejsou vidět), jeho logičnosti a praktičnosti provedení – zvláště to platí pro kostýmy z počítačových her nebo kreslených filmů či seriálů, kde jsou struktury oblečení mnohdy nečitelné nebo nelogické, a beru v potaz také souvislosti doby, do které daná postava náleží.

Abych celý proces a způsob přemýšlení nad tvorbou kostýmu co nejlépe popsala, ukáži ho na tvorbě konkrétního kostýmu.

Část 1. Příprava

Výběr postavy

O tomto tématu se asi nemusím dlouze rozepisovat, takže v krátkosti uvedu, jak a proč jsem vybrala tu svoji 🙂 Oproti předchozí Cristině z AC jsem chtěla nějakou trochu akčnější postavu a vzhledem k mé zálibě v asasínech jsem o nějaké té AC postavě přemýšlela, nicméně jsem ženská a tak bych se ráda držela originálně ženské postavy, kterých v AC moc není … Další varianta byla nějaká ženština střílící z luku a jelikož jsem tak trochu posedlá seriálem Arrow, natrefila jsem na postavu jménem Nyssa a hle – asasínka střílící z luku byla na světě – COMBO!

Možná ještě zmíním, že určitý faktor ve výběru u mě hraje umění či schopnost, kterou postava ovládá, respektive kterou ovládám já, a tím posunout část PLAY na úplně jinou úroveň. Tím mám na mysli, že pokud se například věnuji lukostřelbě a šermu, vyberu si postavu, která buď bojuje chladnou zbraní nebo střílí z luku, posunu tím celý cosplay o několik levelů výš. V opačném případě si nějaké základy zjistím nebo si na pár lekcí zajdu, abych měla nějaké povědomí o tom, jak například držet zbraň, ale to budu psát v jedné z posledních kapitol tohoto seriálu.

Obecná fakta o střihu

Abychom měli z čeho vycházet, potřebujeme nejdřív pořádný podklady – to je asi jasný. Takže prolustrujeme internet a pokusíme se najít fotku postavy pokud možno ze všech stran, úhlů, zblízka i z dálky. Moje postava je z hraného seriálu, což s sebou nese jisté výhody:

1) kostým je realizovatelný, protože ho už někdo ušil

2) kostým je funkční, protože postava se v něm musí pohybovat a dělat rozličné prostocviky

Malá odbočka: To se ovšem nedá říct o některých kreslených postavičkách nebo kostýmech z počítačových her. Pokud by vás zajímalo, jak kreslený či herní kostým převést do funkční reality, mrkněte na samostatný článek, kde se věnuji pouze tomuto tématu, nebo koukněte na videjko (zatím v přípravě).

Rozbor střihu

Z uvedených fotek můžeme vyčíst, z čeho se kostým Nyssy skládá:

  • Vrchní plášť podšitý vzorovanou látkou (obr. 1)
  • Červené upnuté kalhoty (Obr. 1)
  • Nátepníky/rukavičky (Obr. 1)
  • Kapuce + závoj (Obr. 2)
  • Doplňky (Obr.1)
  • Spodní košile – tady se dostávám ke zmiňované logice – košile sice není vidět, ale dle logického a praktického hlediska určitě nějakou má … nebo aspoň já bych kabát na spodním prádle nosit nechtěla 🙂 a pokud jsem vás ještě nepřesvědčila, mám v záloze jeden zcela prakticko-údržbový argument – kostým přímo na těle se vždycky rychleji zpotí, což znamená častější praní, a to znamená rychlejší opotřebení 🙂 To, že není vidět nám však dává volnost ve zpracování – tzn. můžeme upravit např. staré tričko ze skříně či ze sekáče 🙂


Obr. 1

Obr.2

Měření

Prozatím nám postačí orientační zaměření kostýmu, abychom měli představu o množství látky, kterou potřebujeme. Konstrukci střihu se budu podrobněji věnovat ve třetí kapitole.

Změříme:

  • Délku – celkovou kostýmu
  • Prsa
  • Pas
  • Délku rukávů
  • Šířku rukávů

Z naměřených hodnot nakreslím obrysové střihy (v měřítku 1cm na papíře = 10cm v reálu) kvůli množství látky a pár cm (mm na papíře) na každé straně přidám kvůli volnosti, záložkám atd. viz nákres:

Obr. 3

Kápi rozkreslíme nápodobně:

Obr. 4

Kalhoty si zatím odložíme – v ideálním případě budu doufat, že takové někde seženu, v tom druhém je budu muset ušít.

Spodní košili/tričko také postačí koupené, pouze upravím výstřih do V, aby kopíroval výstřih kabátu.

Orientační zjištění množství látky:

Nabízí se dvě možnosti:

1) nákres na papír v měřítku 1cm na papíře = 10cm v reálu

2) vystřižení orientačních obrysů a položení na papír velikosti látky – budeme počítat s šíří látky 145cm

Varianta 1) je rychlejší, ale náročnější na orientaci v papírové čmáranici – je totiž možné a pravděpodobné, že při zkoušení různých variant položení budete škrtat a kreslit přes sebe. Nyssa má v pouze 3 části + rukávy, takže nákres bude jednoduchý. (Obr. 5)

Obr. 5

Varianta 2) je náročnější na přípravu, ale poskytuje velmi jednoduchou, názornou a přehlednou orientaci rozložení střihu na látce (papíru). (Obr. 6)

Obr. 6

Střih pokládáme nejčastěji na výšku a ve směru vlákna látky, protože je v tomto směru pevnější a nevytahává se. U tohohle kostýmu by to asi nebyla taková tragédie dát napříč, protože kostým nebude tak upnutý a namáhaný, aby se mohl nějak deformovat, ale určitě nepokládám střih šikmo, protože v šikmém směru každá látka pruží, což je v tomto případě rozhodně nežádoucí.

Naměřené díly přeneseme na papír velikosti látky ve stejném měřítku (1:10) – budeme předpokládat šíři 145cm – a zjistíme požadované množství látky pro plášť.

Střih kápě uděláme nápodobně.

Kalhoty zkusíme nejdřív někde sehnat, pokud neseženeme, ušijeme 🙂

Závěr:

V příštím článku se budu věnovat látkám – jejich výběru, vhodnosti a nákupu. Souběžně vychází i video seriál na youtube. Nezapomeňte navštívit moji FB stránku a další články či videa v Cosplayovém okénku.

Další díly seriálu Tvoříme kostým

Verčino cosplayové okénko

Zdroje

Obr. 1 https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTo44lEvdY6doB3ppu0lhNlEqEe_mVZZd4dfOUwmsZ2CIlNMwYCDQ

Obr. 2 http://images.tvfanatic.com/iu/s–tSxVFAdF–/t_full/f_auto,fl_lossy,q_75/v1425508450/nyssa-in-costume-arrow-s3e16.jpg

Tvoříme kostým #2 | Výběr látek

V tomto díle se zaměřím na výběr látky, který je velmi důležitý proto, že na látce závisí zda:

  • kostým bude vizuálně vypadat jako originál
  • kostým se bude chovat jako originál – tzn. bude vlát když má vlát a bude držet tvar, když má držet tvar

Původ postavy, historické souvislosti atd.

Na začátku každého mého tvoření se zamýšlím, jaký má postava původ, jaké jsou historické souvislosti, popřípadě v jaké době postava žije, a podle toho se pak zaměřuji na látky umělé nebo přírodní, bohatší nebo prosté a podobně.

Doby, ve které se seriál s Nyssou odehrává, je současnost, což mi spoustu věcí ulehčuje a můžu tedy používat jak materiály přírodní, tak umělé. Nicméně Nyssa je členem asasínké guildy sídlíce kdesi v horách, takže budu preferovat spíš přírodní materiály, které bývají i příjemnější na nošení, ale není to podmínkou.

Pár obecných pravidel k výběru látek

Látka má velký vliv na to, aby kostým vypadal hezky, uvěřitelně a reálně, proto mám pár svých pravidel, kterých se při výběru látky držím. Nemusí platit úplně ve všech případech, takže je berte s rezervou:

1) Nekupuji levné látky

Levná většinou znamená nekvalitní nebo kazová, což se pak výrazně promítne na celkovém vzhledu kostýmu. Nebo je to pro změnu extrémně nepříjemný materiál na nošení. Nebo po 2 nošeních jaksi zošklivý (Obr. 1) Pro mě je např. spodní cenová hranice v rozmezí 100-200,- Kč/m. Netvrdím, že úplně všechny levné látky jsou špatné (neplatí např. pro zbytkové látky), ale obecně se takovým látkám raději vyhýbám.

Obr. 1

Mikina z nekvalitní látky po 2 vypráních

2) Vyhýbám se „prostěradloidním“ látkám

To jsou takové ty nemastné, neslané, většinou na těle nehezky trčí, barvy jsou jaksi nepřirozené atd. atd. – i pokud dělám kostým např. nejspodnějšího otroka, dá se vybrat příhodnější látka – např. len (Obr. 2)

Obr. 2

3) Vybírám látky zajímavé

Např. s damaškovými vzory, kde látka je jednobarevná, ale při hře světla odráží jemné vzory a kostým to vizuálně pozvedá (Obr. 3). Nebo látky s jemným povrchovým leskem (Obr. 4) – nemusí to být nutně satén, ten zase ve větších plochách působí poněkud cirkusově. Pro ilustraci na Obr. 5 a 6 je ukázka stejného střihu kabátku za použití dvou typů saténů, kde je hezky vidět, jak velký rozdíl může výběr látky udělat. Pro kostýmy prostých či chudých postav tohle pravidlo samozřejmě neuplatním, ale v podstatě kdokoli o postavení vyšší než taková chudina už si může dovolit zajímavější látky a nemusí to být hned brokát (Obr. 7)

Obr. 3

Damašky, jemné vzory

Obr. 4

Jemně lesklé látky

Obr. 5

Mikrosatén matný, velmi jemný a splývavý, jedná se o stejný střih, jako Obr. 6, přitom výsledek působí zcela odlišně

Obr. 6

Bavlněný satén lesklý, tvrdý, působí kýčovitě, jedná se o stejný střih jako Obr. 5

Obr. 7

Brokát

4) Klidně si připlatím za kvalitnější látku

Obzvláště to platí u kostýmů postav, které přísluší k bohatším vrstvám např. šlechticům, královské rodině apod. Proto bych měla počítat s tím, že pokud dělám kostým někoho takového, budu více investovat do bohatších látek. Koneckonců, oděv po dlouhou dobu byl a stále je jedním z prostředků, jak dávat najevo své bohatství či postavení – drahé, luxusní látky a velké (až zbytečné) množství látky (Obr. 8). Proto pokud chci, aby takový kostým byl uvěřitelný, budu tuto okázalost muset vytvořit, i když moje současná finanční situace by asi svědčila o něčem jiném 🙂

Obr. 8

5) Množství látky nešidím

Je to poměrně dost znát. Zvláště u předchozího bodu. Ale i obecně, pokud mám mít honosně vypadající šaty, musím udělat širokou sukni. Např. pokud má být sukně kolová a já kvůli úspoře látky udělám půlkolovou, výsledek prostě bude vypadat ošizeně.

Obr. 9

Sukně vytvořená z minimálního množství látky.

Obr. 10

Sukně vytvořená z velkého množství látky. Jedná se o cosplay té samé postavy jako Obr. 9.

6) Vhodné vlastnosti

Pokud má kostým držet tvar, což platí většinou pro vrchní vrstvy kostýmu jako např. kabát, volím látky s větší gramáží nebo obecně pevnější, protože pak lépe tvarují siluetu a nekrabatí se na těle (Obr. 11), pokud naopak má splývat, podle požadovaných vlastností volím spíš těžší, ale „živé“ látky (Obr. 12). A pokud má kostým vlát a vlnit se při chůzi, volím látky jemné a lehké (Obr. 13).

Obr. 11

Příklad pevné látky – bavlněný dyftýn

Obr. 12

Ukázka těžké, splývavé látky – úplet

Obr. 13

Ukázka jemné vzdušné lehounké látky – voál (bavlna/hedvábí)

Látky k Nysse

Co tedy bude potřeba k mému kostýmu:

  • vrchní černá látka na plášť, 2m – kostým musí držet tvar (Obr. 14) /áčková silueta/, tzn. potřebuji pevnější látku, např. na této fotce (Obr. 15) je vidět pomačkaný rukáv, který značí pevnost látky – můj favorit je černý dyftýn – je to bavlněná látka, je pevnější a vypadá dobře (a mám ji vyzkoušenou z historických kostýmů)
  • látka na podšití pláště, 2m – může být tenká, protože vrchní látka bude dostatečně pevná, originál je vzorovaný, takže sehnat totožnou bude asi nemožné, nicméně budu se snažit sehnat podobně vypadající.
  • kápě, 1m (1,2m) – prazvláštní dírkovaná koženka (?) (Obr. 16)
  • červená látka na podšití kápě – stejné množství jako u kápě, ale použiji látku, která mi zbyla z předchozího kostýmu a nemusím ji tedy kupovat.

Obr. 14

Obr. 15

Obr. 16

Ad 1) Černý dyftýn jsem sehnala v Látky Mráz, šíře 150cm, cena 259,-/m, celkem tedy 518,- (po slevě 482,-)

Ad 2) látku na podšití jsem vybrala u MarLen. Na předloze je možná červený vzor výraznější, ale celkový dojem kostýmu je hodně tmavý až do černa, proto jsem zvolila tuto látku, aby takový dojem nenarušovala. Šíře 140cm, cena 590,-/m, celkem tedy 1180,-. Obě látky na Obr. 17.

Obr. 17

Ad 3) Na kápi jsem sehnala černou perforovanou koženku na eshopu MarLen. Vzhledem k vysoké ceně jsem dle nákresu z 1. dílu vypočítala přesnější množství látky – 55 cm a objednala jsem s malou rezervou 0,7m, nikoli 1 m, jak jsem původně zamýšlela. Šíře 145cm, cena 690,-/m, celkem tedy 483,-. (Obr. 18)

Obr. 18

Ad 4) Viz Obr. 19

Obr. 19

Celkem za látky: 2145,-Kč.

Příprava látek – praní

Látky mám a než začnu se stříháním, látky si nejdřív zvlášť vyperu! Je to poměrně důležitý proces, pokud budeme chtít výsledný kostým v budoucnu prát. U přírodních látek, (hlavně len a bavlna), je to takřka nutnost, protože přírodní látky se vypráním sráží, a taky proto, že některé látky pouští barvu. Zvláště pokud v kostýmu kombinujeme světlé a tmavé barvy dohromady, při prvním praní by se nám mohla světla látka obarvit, což ale můžeme eliminovat právě odděleným vypráním před stříháním látky.

Obecně platí, že látky předpereme na tolik stupňů, na kolik pak budeme prát celý kostým – já třeba předpírám většinu věcí na 30°C, max 40°C, nicméně raději už v obchodě mrkněte na cedulku, na kolik se která látka dá prát – někdy se např. může prát pouze v ruce, abyste si látku praním nezničili. To se týká i mojí koupené látky na kápi – koženku doporučují dávat do čistírny, takže tu prát vůbec nebudu.

Závěr:

příštím článku se budu věnovat konkrétní výrobě střihu a stříhání samotné látky. Souběžně vychází i videoseriál na youtube. Nezapomeňte navštívit moji FB stránku a další články či videa v Cosplayovém okénku.

 

Další díly seriálu Tvoříme kostým

Verčino cosplayové okénko

Zdroje

Obr.8 http://hradeckydvur.net

Obr. 9 http://orig01.deviantart.net/d5df/f/2013/263/f/8/caterina_sforza_by_mimigyaru-d6n1bem.jpg

Obr. 10 http://40.media.tumblr.com/tumblr_leanrn3G6e1qblk80o1_540.jpg

Obr. 14 http://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2014/01/ar213a0494bw-3jpg-886f07_610w.jpg

Obr. 15 http://static.comicvine.com/uploads/original/14/144096/4215838-7071557824-e8aef.jpg

Obr. 16 http://static.comicvine.com/uploads/original/11119/111190794/4815378-9056163421-47316.jpg

Tvoříme kostým #3 | Střih a střih

V tomto díle budu tvořit konkrétní střih kostýmu, přenesu ho na látku a následně vystřihnu. Protože tvorba střihu se takto popisuje dost krkolomně, doporučuji shlédnout i video.

Čím začít?

Nabízejí se dvě možnosti, jak střih vytvořit:

  • vytvořit střih úplně nový dle rozměrů své postavy – řekla bych, že pro začátečníka je to poměrně náročný způsob a pravděpodobnost, že střih nebude sedět, je docela vysoká. Nicméně dá se vyrobit přímo z naměřených hodnost – tady platí čím víc rozměrů změřím, tím líp, ale je dobré mít aspoň základní představu o tom, jak takový střih vypadá, jaký má např. tvar v průramku, přes prsa atd. a toho se přibližně držet.
  • vzít si již hotový střih a dotvořit – tady se nabízí buď koupit střih např. Burda, ale dobře postačí i nějaký vyřazený kus z našeho šatníku, o kterém víme, že nám sedí (neměl by být z pružného materiálu) a ten ideálně rozpárat, abychom podle jednotlivých dílů mohli obkreslit střih na látku.

 Já nejradši používám kombinaci obou – jako základ použiji střih z Burdy a poté ho dokreslím podle svých naměřených hodnot. Burda střihy můžete zakoupit na netu http://www.burda-strihy.cz/ nebo např. v látkách Mráz či galanteriích.

Než začnu střih vybírat, pokusím se odhadnout, jaký typ střihu mám vlastně hledat – vypasovaný, volný, korzetový, princesový, … Z obrázku č. 1 je patrné, že střih je pěkně vypasovaný podle postavy a přes prsa, takže budu hledat střih se záševky (záševky dělají tvarování přes prsa a v pase, aby střih kopíroval linie postavy, bez záševků jsou modely více splývavé a jednotlivé nerovnosti a křivky těla se ztrácejí).

Obr. 1

Zmiňuji je taky proto, že záševky a vypasování, lépe řečeno jejich absence, můžou být určující hl. v historicky laděných kostýmech a jsou tedy důležité pro celkový dojem a siluetu. Když uděláte historický kostým se záševky nebo princesovým střihem, bude to působit spíš jako karnevalový kostým než jako oživlá dobová iluminace. Nicméně Nyssa je ze současnosti, takže tam záševky pro lepší tvarování dám.

Výběr střihu

Pro účely střihu Nyssího kabátku použiji jako základ střih na tričko z Burdy (Obr. 2) – je tvarované záševky přes prsa i záda, sedí přímo na tělo a střih mám odzkoušený.

Obr. 2 – Střih Burda

Pokládání střihu na látku

Střih na tričko mám připravený a jdu dotvářet přímo na látku. V tomto bodě doporučuji látku vyžehlit kvůli vyhlazení záhybů a zmačkání z pračky, které by mohly zkreslit přesnost střihu.

Protože budu střihat dva totožné (pravý i levý přední mají stejný tvar) a symetrické kusy (zadní díl), látku si podélně ve středu přehnu – lícová strana (ta co bude zvenku kostýmu) leží uvnitř.

Kreslení střihu na látku

Krejčovskou křídou si obkreslím střih co nejpřesněji, vezmu si původní nákres s naměřenými hodnotami a podle nich dokreslím díly tak, jak mají ve výsledku vypadat – zmenším vykousnutí průramku, narovnám ramena, aby nebyla skosená (tím pádem zvětším průramek), dokreslím výstřih a přední prodlouženou část a dokreslím zbytek od pasu dolu.

Cípy pláště udělám malinko se rozšiřující – často to svádí k tomu udělat je stejně široké dole jako nahoře (jakoby obdélník), ale na postavě pak cípy dole vypadají opticky užší, i když jsou stejně široké, proto je vždy kreslím rozšiřující se – výsledná silueta je pak přirozenější.

Obr. 3

Stříhání

Při stříhání přidám cca 2cm přídavky na švy – pokud si nejste jisti velikostí, klidně si ještě přidejte. U spodních okrajů přidám pro jistotu 5cm, kdyby se kostým díky přiléhavosti zkrátil.

Všechno radši ještě jednou zkontroluji, přeměřím, porovnám s naměřenými hodnotami z nákresu a pokud vše sedí, můžu stříhat.

Po vystřižení si velmi orientační zkouškou ověřím, že střih bude vyhovující – přiložím na tělo a kontroluji, zda je dostačující šířka, zda výstřih má dobrý tvar, zda přední díl tvarem vyhovuje předloze atd. Protože to vypadá, že vše je jak má být, odvážím se pustit do střihu podšívky. Kdybych si střihem jistá nebyla, počkala bych se stříháním podšívky až na odzkoušení vrchního dílu (po sestehování – viz následující článek).

Podšívka

Podšívka je vzorovaná a záleží na mě, zda budu chtít využít vzor na výšku či na šířku. Podle toho ale musím trochu zaimprovizovat a odchýlit se od původního plánu. Střih nebudu pokládat podélně, ale na výšku kvůli vzoru a tím pádem mi látka nevyjde na podšití rukávů, což ale nevadí. Hlavní je mít podšité tělo kabátu – spodní cípy.

Tady ještě nezapomenu vystřihnout i lemovky na přední díly a rukávy – jednoduše obkreslím tvar předního dílu, který bude lemovat a opět přidám cca 2cm na švy na každé straně.

Obr. 4 – Přenesení na podšívku

Kápě

Ke střihu kápě využiji svůj odzkoušený střih z historických kostýmů, pouze upravím délky a tvary podle naměřených hodnot a aby odpovídaly kostýmu na obrázcích:

  • zepředu oblé a zmenšující se
  • na ramenou rozparek
  • podle obrázku to vypadá, že kápě je tvarovaná podle ramen – také zaoblíme

Protože kápě je z koženky a každé párání a přešívání by bylo vidět, začnu se střihem na červené podšívací látce – vyzkouším, zda sedí tvar kápě a z koženky už budu stříhat finální tvar.

Obr. 5 – Střih kápě

Závěr

V příštím díle se budu věnovat přípravě dílů před šitím – tzn. kličkování, stehování a samotnému šití. Nezapomeňte navštívit moji FB stránku a další články či videa v Cosplayovém okénku.

Další díly seriálu Tvoříme kostým

Verčino cosplayové okénko