Jak převést herní kostým do reality | Verčino cosplayové okénko

Jak jsem avizovala ve svém seriálu o tvorbě kostýmu na cosplay, zde je článek zabývající se realizací kostýmu z herní předlohy. Původně jsem chtěla spojit herní a kreslenou předlohu do jednoho článku, ale protože každý mají svá specifika, poněkud by se to dohromady pletlo. Zaměřila jsem se tedy zatím pouze na herní kostýmy.

Tvořit kostým z herní, potažmo kreslené či jiné nereálné předlohy považuji za naprosto kouzelné. Zároveň si myslím, že téměř jakýkoli takový kostým je možné zrealizovat, záleží jen na naší fantasii, jak toho dosáhnout – a to na tom naprosto zbožňuji!

Problém u herních kostýmů bývá v tom, že:

  • Kostým ne vždy dává smysl – např. chybějící přechody či vrstvy oblečení nesmyslně navazující na sebe
  • U herních postav bývají slité jednotlivé vrstvy oblečení do jedné textury, takže kostým, který se reálně skládá z 3 vrstev, vypadá jako vrstva jedna
  • Kostýmy se nechovají úplně přirozeně – např. divoce vlající nebo naopak prkenně stojící části
  • Na kostýmech většinou nejsou nakresleny švy a střihy si tedy musíme sami domýšlet

Celý proces se pokusím přiblížit na kostýmu Cristiny Vespucci z herní série Assassin’s Creed (II. Reneisance a Brotherhood)

Krok 1. – místně časová příslušnost

Určím, v jaké době či století se hra odehrává. U fantasy her se pokusím určit, zda převažují prvky středověku, novověku nebo zda se odehrávají v budoucnosti.

Kostým Cristiny (Obr. 1)

Děj je zasazen do renesanční Itálie, 15st. Vygooglím si odívání v době italské renesance a zjistím, že zmíněný oděv moc historický není 🙂 . Nicméně, co si z toho vzít můžu je, že se nosily průstřihy na rukávech (Obr. 2) či oddělitelné rukávy (Obr. 3). To mi napovídá, že ačkoli dle obrázku to vypadá jako jedna vrstva, jsou to ve skutečnosti spodní šaty viditelné díky prostřiženým rukávům středních (bílých) šatů. Také je patrné, že se v té době nosilo více vrstev oblečení (Obr. 4), takže můžeme předpokládat, že co barva, to jedna vrstva šatů:

  • spodní vínové
  • střední bílé
  • vrchní zlaté

Obr. 1

Obr. 2

Obr. 3

Obr. 4

Krok 2. – střihy

Pokud dokážeme identifikovat prvky nějakého již proběhlého období, prostudujeme si tehdejší módu, pokusíme se najít si nějaké informace o střihách, látkách a trendech tehdejší doby. Je důležité dávat si tyto informace do souvislostí, tak se totiž vyvarujeme podivností, které jsou ve hře způsobené např. špatnou grafikou.

Např. z tohoto obrázku (Obr. 5) by se dalo říci, že plášťík je úzký a zasahuje pouze na záda

Obr. 5

Na obrázku 6 a 7 zase kryje celé rameno i z boku a částečně zepředu (schovává pod něj ve hře ruku)

Obr. 6

Obr. 7

Budu vycházet z toho, že pláště se většinou dělaly kolové, ¾ kolové nebo ½ kolové, proto se budu držet střihu „-kolové“ – udělá mi totiž pěkné kopírování ramene, dole bude rozšířený a držet tvar, přirozeně zakryje ruku a při shrnutí dozadu se hezky nařasí. A jelikož tady hraje pláštík spíš ozdobnou funkci, postačí, když zvolím něco mezi ½ kolovým a ¼ kolovým.

Obr. 8

Dalším příkladem je originál postavy ze hry (taktéž AC II.), konkrétně sukně na obrázku 8, je celá taková neproporční, při chůzi kopíruje pohyb nohou (kolen) a celkově vypadá dost zplihle. Renesanční šaty se honosily právě svou bohatostí a velkou sukní. S velkou pravděpodobností by pod sukní měla mít i spodničku a tím pádem by se sukně při chůzi jen lehce pohupovala.

Pokud vytvoříte sukni podle tohoto modelu, vzejde Vám něco podivného, co rozhodně nevypadá jako model renesančních šatů.

Vpravo je pěkný art (Obr. 9), jak by ve skutečnosti mohly šaty vypadat.

Obr. 9

Dovolím si zde uvést příklad kostýmu přesně dle herní předlohy (Obr. 10) – materiály i provedení jsou naprosto dokonalé a zmiňovaná sukně je realizovaná přesně dle herní předlohy. Nebudu hodnotit, zda je to takto dobře nebo špatně. Nicméně můj názor je takový, že výsledný dojem neevokuje renesanční šaty.

Obr. 10

Střih na Cristinu jsem zvolila následovně:

Spodní šaty:

volnější střih, široké rukávy – ačkoli se střední vrstvou šatů upnou, větší množství látky bude dělat požadované řasení a bude „vylejzat“ z prostřihů, konce rukávů na zavázání, áčkový střih, rozšiřující se od podpaží, lze přetáhnout přes hlavu, čímž se vyhnu potřebě zapínání, výstřih dostatečně velký, aby nebyl vidět pod vrchními vrstvami šatů. Zároveň dobře pratelné – jednobarevné bez zdobení. Obr. 11

Obr. 11

Střední šaty:

taktéž volnější střih, pouze zapínání u krku, aby šly přetáhnout přes hlavu. Zároveň na ně našiji vyztužený límec (velmi pevný nažehlovací vlizelín). Díky tomu bude bohužel pratelnost špatná. Obr. 12

Obr. 12

Vrchní šaty:

na zapínání vpředu, střih na tělo + pásek vymodelují postavu a nevadí tedy, že spodní vrstvy jsou volnější. Pratelnost špatná opět díky vyztuženým ramenům a zdobení. Obr. 13

Obr. 13

Krok 3. Látky

Dalším aspektem je vhodný výběr látek. Látka má velký vliv na to, aby kostým vypadal hezky a uvěřitelně.

U ztvárnění kostýmu z her se většinou kvalita či druh látky nedá odvodit přímo ze hry. Proto si musíme tyto parametry odvodit a domyslet. Pokud se jedná o hru z historickým pozadím nebo např. fantasy laděné do historického prostředí, budu vycházet hlavně z toho, jaké se v dané době používaly materiály – tzn. pouze látky přírodní, a to – do středověku hlavně len a vlna, v renesanci také bavlna. Syntetickým materiálům bych se pokud možno u takových kostýmu vyhýbala.

Obecně pro výběr látek mám pár svých pravidel, kterých se při výběru látky držím:

  • nekupuji levné látky – levná většinou znamená nekvalitní, což se pak výrazně promítne na celkovém vzhledu kostýmu. Pro mě je např. spodní cenová hranice v rozmezí 100-200,- Kč/m, levnější jsou málokdy vhodné
  • vyhýbám se „prostěradloidním látkám“ – to jsou takové ty nemastné, neslané, většinou na těle nehezky trčí – i pokud dělám např. otroka, dá se vybrat příhodnější látka – např. len
  • vybírám látky zajímavé – např. s damaškovými vzory, látky s jemným povrchovým leskem (nemusí to být nutně satén) – pro kostýmy vesničanů tohle pravidlo samozřejmě neuplatním, ale v podstatě kdokoli o postavení vyšší než prostý vesničan už si může dovolit zajímavější látky a nemusí to být hned brokát
  • klidně si připlatím za kvalitnější látku – zvláště to platí u kostýmů postav, které přísluší k bohatším vrstvám např. šlechticům, královské rodině apod.
  • množství látky nešidím – je to poměrně dost znát
  • pokud má kostým držet tvar, což platí většinou pro vrchní vrstvy kostýmu, volím látky s větší gramáží nebo obecně pevnější, protože pak lépe tvarují siluetu a nekrabatí se na těle, pokud naopak má splývat, podle požadovaných vlastností volím spíš těžší, ale „živé“ látky. A pokud má kostým vlát a vlnit se při chůzi, volím látky jemné a lehké.

Pro kostým Cristiny jsem zvolila následující látky:

Spodní šaty: vínové hedvábí (590,-/m, šíře 110cm)

Střední šaty: bílý damašek (790,-/m, šíře 180cm)

Vrchní šaty: zlatý brokát (590/m, šíře 140cm)

Krok 4. Zdobení

Pokud je předloha nějak zdobená, doporučuji dozdobit ručně (případně šitím) – kostým to velmi pozvedne, než když je zdobení např. jen dokreslené.

V případě Cristiny jsou našité korálky, lemovky, mašličky, krajky a kameny. Kostým působí propracovaně a tím pádem honosně a bohatě, což je koneckonců dojem, který mají budit. Obr. 14, 15 a 16

Korálky

Obr. 14

Lemovky/mašličky

Obr. 15

Kameny / pásek

Obr. 16

Úložný prostor

Je dobré už při výrobě myslet na implementaci úložného prostoru na peníze, mobil atd. Lze ho udělat skrytě např. formou kapsiček uvnitř, nebo – pokud to styl kostýmu dovolí – doplnit kostým brašničkou, váčkem, … možností je spousta 🙂

U Cristiny jsem toto vyřešila ušitím váčku (Obr. 17.) ze zbytků látek, lemovek a šňůrek, takže celkově ke kostýmu ladí, ačkoli postava ve hře nic takového nemá.

Obr. 17

Dodatek

Poslední pravidlo, které moje kostýmy musí splňovat je, aby mi kostým slušel a vypadala jsem v něm dobře 🙂 Nedá se úplně zobecnit, jak tohoto docílit, předpokládám, že každý ví, jaký typ oblečení/střihu atd. mu sluší, např. zda chce zvýraznit nebo naopak skrýt pas a podle toho kostýmy modeluji.

Např. já se držím následujících pravidel:

  • zdůrazňuji pas – výsledek pak podtrhuje ženskou siluetu
  • pokud nějaké části přesahují jako suknice, tvaruji je do rozšíření (mírného u skromnějších střihů, velkého např. u šatů) – opět vytváří velmi slušivou siluetu a platí to i u mužů 🙂
  • čím lépe mi kostým padne, tím lépe samozřejmě vypadá – týká se to kostýmů o číslo větších, ale i těch, do kterých se sotva vejdete (stejně jako v běžném odívání)

Závěr

Uvedený článek není univerzální návod, existuje spousta herních kostýmů, na které se uvedená pravidla uplatnit nedají, ale věřím, že pro začínající cosplayery by mohl být dobrým odrazovým můstkem 🙂

Pokud Vás článek zaujal, nezapomeňte se podívat na náš videoseriál Kostým – co s tím? , navštívit moji FB stránku a mrknout na další videa a články.

Další články v cosplayovém okénku

Seriál Tvoříme kostým

Zdroje

Obr. 1 http://www.pixiekitty.net/data/images1/cristina2.jpg

Obr. 2 http://lynnmcmasters.com/miditalianfullsize/overdress.jpeg

Obr. 3 http://fashionstylesource.com/renaissance/pictures/1505_06_Lady_with_unicorn_by_Rafael_Santi.jpg

Obr. 4 http://kostym.cz/Obrazky/8_Krejcovstvi/18_Justyna/VIII_18_10.jpg

Obr. 5 http://www.game2k.cz/data/images/games/a/assassin_s_creed_ii_xbox360_5.jpg

Obr. 6 http://walliestwistedmind.tumblr.com/

Obr. 7 http://www.fightersgeneration.com/characters4/ezio.html

Obr. 8 https://www.google.cz/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCJrr_5mosMgCFUe9Ggod520GoA&url=http%3A%2F%2Fit.assassinscreed.wikia.com%2Fwiki%2FCaterina_Sforza&psig=AFQjCNGzllgXfc9d3Ky9VFQp8I2iaUE60A&ust=1444305699374882

Obr. 9 http://top-img.com/c/caterina-sforza-assassins-creed

Obr. 10 http://mimigyaru.deviantart.com/art/caterina-sforza-417530282

Výběr postavy | VLOG | Verčino cosplayové okénko

Verčin cosplay vlog. Tentokrát reakce na vaše komentáře.

Music:

  • Hidden The Complex by Kevin McLeod (incompetech.com)
    Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0

Další články v cosplayovém okénku

Seriál Tvoříme kostým

E3 2015 – Konferencia Ubisoftu s CZ/SK komentárom Drewa a Mathyho

Už v pondelok 15. júna sa koná jedna z najväčších herných udalostí roka – E3 2015 – výstava a prezentácia toho najlepšieho čo nás vo svete hier čoskoro očakáva!

Na E3 vystavujú a na konferenciách prednášajú najväčšie herné štúdia súčastnosti a UBISOFT s Assassin’s Creed Syndicate medzi nimi nebude chýbať!

Pozrite si s nami naživo vysielanú konferenciu Ubisoftu z E3 s českým a slovenským komentárom Drewa a Mathyho počas celej konferencie + so špeciálnym programom v ktorom si zhrnieme všetko dôležité čo do teraz o AC Syndicate vieme, s diskusiou čo od konferencie očakávame a čo by sme sme od AC Syndicate chceli mi. V našej diskusii dostanete priestor aj VY fanúšikovia a budete sa môcť zapojiť prostredníctvom komentarov v živom vysielaní na YouTube.

..a aby sme nezabudli, čakajú na vás SÚŤAŽE o AC merchandise, ktorý nám venoval PLAYMAN.