Jako doplnění 2. dílu seriálu Kostým – co s tím?, kde mluvím o výběru vhodných látek na kostýmy, bude tento článek věnovaný obchodům s látkami. Protože jsem z Prahy, zaměřím se hlavně na pražské obchody, protože je mám osobně vyzkoušené, nicméně níže najdete odkazy i na obchody s látkami v Brně a na e-shopy. Také zde zmíním např. výtvarné potřeby či různé obchody s doplňky.
Obchody Praha
Uvedu zde hlavně ty, které mám sama vyzkoušené a kam chodím nejčastěji, zmíním ale i ty ostatní. Obchody 1. až 3. tvoří tzv. Vinohradský trojúhelník – jsou od sebe v rozmezí pár bloků a dají se tedy oběhnout např. během odpoledne po práci, aniž byste někam přejížděli MHD 🙂
1. Látky Mráz
Nákup látek většinou začínám v látkách Mráz – sem chodím asi nejčastěji, protože tu mají poměrně dobrý výběr a ceny jsou taky hodně přijatelné. Pokud nesháním nějakou specialitu ať už ve vzoru, barvě nebo látce, téměř vždycky tady seženu. Mám vyzkoušeno, že tu mívají i stálou nabídku dyftýnů a sametů, které na kostýmy ráda používám, a které v obchodech moc nemívají. Jinak se nabídka řídí ročním obdobím, takže např. větší nabídku lnů mají na jaře a v létě a vlny a jiné teplé látky zase na podzim a v zimě. A prodávají tu Burda střihy (o kterých budu mluvit při tvorbě střihu ve 3. díle seriálu Kostým – co s tím?).
Sázavská 34, 120 00 Praha 2 – Vinohrady
Haškova 10, 170 00 Praha 7 – Letná – zde jsou i levné zbytkové či kazové látky
Často mají různé slevové akce na 10% nebo standardně 7% s jejich zákaznickou kartičkou
Látky Mráz – prodejna Sázavská
2. Látky Fiala
Další volba jsou látky Fiala – hodně podobné předchozímu obchodu, ale mívají tu větší barevný výběr právě dyftýnů a sametů a mají tu i hodně látek s vyšitým vzorem – damašek, které, jak jsem uváděla ve svých seriálech, jsou velmi efektní a nejsou drahé (cca do 200,-/m). Celkově jsou poměrně dobře zařízeni právě na divadelní kostýmy.
Korunní 913/28, 12000, Praha
Nemají web
Neberou karty
Látky Fiala – průchod z ulice Korunní
3. Bolena Tex
Mají tu látky trochu dražší (a povětšinou kvalitnější), ale zaměřené spíš na módní šití např. látky na plesové šaty, ale najdete tu např. velký barevný výběr šifónů, „efektních“ bavlněných látek, ale i vlny či lnů, Rozhodně stojí za zmínku velký výběr galanterie – zdobných doplňků, kamínků, lemovek, peří, cvoček, sponek na pásky atd. Mají tu například nažehlovací výšivky
Budečská 16/1028, 120 00 Praha 2 (vchod z Moravské ul.)
Troufám si říct, že tady seženete snad všechno – hlavně pokud sháníte konkrétní vzorované nebo jinak specifické látky. Pro ilustraci všechny látky na kostým Christiny (viz článek Jak převést herní kostým kostým do reality) jsou právě odtud. Cenově tu jsou látky od 100,-/m až po několik tisíc za m, takže je třeba počítat s tím, že si za takovou kvalitnější látku možná připlatíte. Mají tu opravdu velký výběr brokátů, cenově kolem 600,-/m.
Karolíny Světlé 12, Praha 1 (také v Brně viz níže)
Obchod specializovaný na hedvábné látky, ale cenově dostupné (např. posledně jsem zde kupovala voál 50% hedvábí, 50% bavlna za 190,-/m). Mají tu ale i vlnu, len, krajky a podobně. Velký výběr brokátů, damašků, hedvábných saténů, šifonů. Specializují se i na repliky historických látek a dělají taktéž látky na zakázku .
Jedná se o velkosklad látek, takže výběr látek je obrovský (pro začátečníka až moc velký), nicméně je potřeba registrace na živn. list, ale nákup látek je možný již od 1m. Ceny jsou uvedeny bez DPH, takže to občas zkresluje, a nepřijde mi, že by byly nějak výhodnější, než v jiných prodejnách. A půlka personálu nemluví česky, takže vám moc neporadí 🙂
Mají zde opravdu hodně levné látky (např. 9,-/m), ale nekvalitní nebo naprosto nepoužitelné. Protože stále zdůrazňuji, že kvalita látek je velmi důležitá, nenechte se zlákat 🙂 Zbytek sortimentu je standard asi jako u Mráze – viz obchod č. 1.
Biltex; Gajdošova 38 – pestrý výběr různých látek, i ty lepší (hedvábné) jsou za dobré ceny. K tomu velký výběr galanterie.
Elis; Merhautova 13 – brněnská pobočka obchodu specializovaného na taneční sortiment.
Heller Dance;Údolní 29 – brněnská pobočka obchodu specializovaného na taneční sortiment.
Kalců; Kobližná 21 – platí totéž, co pro Prahu: velký výběr látek včetně těch dražších (krajky, kožešiny, vlny) + velmi dobře zásobená galanterie.
Kars; Cejl 66, Cejl 3, Benešova 2/4 – materiálový sortiment není tak velký (dražší látky tu většinou nemají), ale mají dobrý výběr běžných látek (bavlna, len, tyly, podšívky, polyesterové a směsové látky, samety atd.). Nabízejí také potahové a dekorační látky. Pobočka na Cejlu 3 nabízí pouze technické a potahové látky, je zde spíš sortiment pro řemeslníky (kůže, koženky, kování, silné zipy, filc, lepidla apod.)
MarLen;Palackého tř. 44 – výběr spíše dražších, ale pěkných látek. Nabízejí také pletací příze vč. kvalitnějších.
Terry Moda; Panská 12 – menší, ale zajímavý výběr pěkných zimních látek, úpletů, tenčích i pevnějších bavlněných látek.
LadyW – kamenná prodejna a e-shop v Olomouci, dobrý výběr všeho možného.
cz– nelekněte se nekvalitního překladu stránek, jde o e-shop německé firmy FabFab; najdete tu ovšem velmi pěkné látky (např. tyrolský loden, umělé kožešiny, kvalitní podšívky, čínské brokáty).
Jak jsem avizovala ve svém seriálu o tvorbě kostýmu na cosplay, zde je článek zabývající se realizací kostýmu z herní předlohy. Původně jsem chtěla spojit herní a kreslenou předlohu do jednoho článku, ale protože každý mají svá specifika, poněkud by se to dohromady pletlo. Zaměřila jsem se tedy zatím pouze na herní kostýmy.
Tvořit kostým z herní, potažmo kreslené či jiné nereálné předlohy považuji za naprosto kouzelné. Zároveň si myslím, že téměř jakýkoli takový kostým je možné zrealizovat, záleží jen na naší fantasii, jak toho dosáhnout – a to na tom naprosto zbožňuji!
Problém u herních kostýmů bývá v tom, že:
Kostým ne vždy dává smysl – např. chybějící přechody či vrstvy oblečení nesmyslně navazující na sebe
U herních postav bývají slité jednotlivé vrstvy oblečení do jedné textury, takže kostým, který se reálně skládá z 3 vrstev, vypadá jako vrstva jedna
Kostýmy se nechovají úplně přirozeně – např. divoce vlající nebo naopak prkenně stojící části
Na kostýmech většinou nejsou nakresleny švy a střihy si tedy musíme sami domýšlet
Celý proces se pokusím přiblížit na kostýmu Cristiny Vespucci z herní série Assassin’s Creed (II. Reneisance a Brotherhood)
Krok 1. – místně časová příslušnost
Určím, v jaké době či století se hra odehrává. U fantasy her se pokusím určit, zda převažují prvky středověku, novověku nebo zda se odehrávají v budoucnosti.
Kostým Cristiny (Obr. 1)
Děj je zasazen do renesanční Itálie, 15st. Vygooglím si odívání v době italské renesance a zjistím, že zmíněný oděv moc historický není 🙂 . Nicméně, co si z toho vzít můžu je, že se nosily průstřihy na rukávech (Obr. 2) či oddělitelné rukávy (Obr. 3). To mi napovídá, že ačkoli dle obrázku to vypadá jako jedna vrstva, jsou to ve skutečnosti spodní šaty viditelné díky prostřiženým rukávům středních (bílých) šatů. Také je patrné, že se v té době nosilo více vrstev oblečení (Obr. 4), takže můžeme předpokládat, že co barva, to jedna vrstva šatů:
spodní vínové
střední bílé
vrchní zlaté
Obr. 1
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Krok 2. – střihy
Pokud dokážeme identifikovat prvky nějakého již proběhlého období, prostudujeme si tehdejší módu, pokusíme se najít si nějaké informace o střihách, látkách a trendech tehdejší doby. Je důležité dávat si tyto informace do souvislostí, tak se totiž vyvarujeme podivností, které jsou ve hře způsobené např. špatnou grafikou.
Např. z tohoto obrázku (Obr. 5) by se dalo říci, že plášťík je úzký a zasahuje pouze na záda
Obr. 5
Na obrázku 6 a 7 zase kryje celé rameno i z boku a částečně zepředu (schovává pod něj ve hře ruku)
Obr. 6
Obr. 7
Budu vycházet z toho, že pláště se většinou dělaly kolové, ¾ kolové nebo ½ kolové, proto se budu držet střihu „-kolové“ – udělá mi totiž pěkné kopírování ramene, dole bude rozšířený a držet tvar, přirozeně zakryje ruku a při shrnutí dozadu se hezky nařasí. A jelikož tady hraje pláštík spíš ozdobnou funkci, postačí, když zvolím něco mezi ½ kolovým a ¼ kolovým.
Obr. 8
Dalším příkladem je originál postavy ze hry (taktéž AC II.), konkrétně sukně na obrázku 8, je celá taková neproporční, při chůzi kopíruje pohyb nohou (kolen) a celkově vypadá dost zplihle. Renesanční šaty se honosily právě svou bohatostí a velkou sukní. S velkou pravděpodobností by pod sukní měla mít i spodničku a tím pádem by se sukně při chůzi jen lehce pohupovala.
Pokud vytvoříte sukni podle tohoto modelu, vzejde Vám něco podivného, co rozhodně nevypadá jako model renesančních šatů.
Vpravo je pěkný art (Obr. 9), jak by ve skutečnosti mohly šaty vypadat.
Obr. 9
Dovolím si zde uvést příklad kostýmu přesně dle herní předlohy (Obr. 10) – materiály i provedení jsou naprosto dokonalé a zmiňovaná sukně je realizovaná přesně dle herní předlohy. Nebudu hodnotit, zda je to takto dobře nebo špatně. Nicméně můj názor je takový, že výsledný dojem neevokuje renesanční šaty.
Obr. 10
Střih na Cristinu jsem zvolila následovně:
Spodní šaty:
volnější střih, široké rukávy – ačkoli se střední vrstvou šatů upnou, větší množství látky bude dělat požadované řasení a bude „vylejzat“ z prostřihů, konce rukávů na zavázání, áčkový střih, rozšiřující se od podpaží, lze přetáhnout přes hlavu, čímž se vyhnu potřebě zapínání, výstřih dostatečně velký, aby nebyl vidět pod vrchními vrstvami šatů. Zároveň dobře pratelné – jednobarevné bez zdobení. Obr. 11
Obr. 11
Střední šaty:
taktéž volnější střih, pouze zapínání u krku, aby šly přetáhnout přes hlavu. Zároveň na ně našiji vyztužený límec (velmi pevný nažehlovací vlizelín). Díky tomu bude bohužel pratelnost špatná. Obr. 12
Obr. 12
Vrchní šaty:
na zapínání vpředu, střih na tělo + pásek vymodelují postavu a nevadí tedy, že spodní vrstvy jsou volnější. Pratelnost špatná opět díky vyztuženým ramenům a zdobení. Obr. 13
Obr. 13
Krok 3. Látky
Dalším aspektem je vhodný výběr látek. Látka má velký vliv na to, aby kostým vypadal hezky a uvěřitelně.
U ztvárnění kostýmu z her se většinou kvalita či druh látky nedá odvodit přímo ze hry. Proto si musíme tyto parametry odvodit a domyslet. Pokud se jedná o hru z historickým pozadím nebo např. fantasy laděné do historického prostředí, budu vycházet hlavně z toho, jaké se v dané době používaly materiály – tzn. pouze látky přírodní, a to – do středověku hlavně len a vlna, v renesanci také bavlna. Syntetickým materiálům bych se pokud možno u takových kostýmu vyhýbala.
Obecně pro výběr látek mám pár svých pravidel, kterých se při výběru látky držím:
nekupuji levné látky – levná většinou znamená nekvalitní, což se pak výrazně promítne na celkovém vzhledu kostýmu. Pro mě je např. spodní cenová hranice v rozmezí 100-200,- Kč/m, levnější jsou málokdy vhodné
vyhýbám se „prostěradloidním látkám“ – to jsou takové ty nemastné, neslané, většinou na těle nehezky trčí – i pokud dělám např. otroka, dá se vybrat příhodnější látka – např. len
vybírám látky zajímavé – např. s damaškovými vzory, látky s jemným povrchovým leskem (nemusí to být nutně satén) – pro kostýmy vesničanů tohle pravidlo samozřejmě neuplatním, ale v podstatě kdokoli o postavení vyšší než prostý vesničan už si může dovolit zajímavější látky a nemusí to být hned brokát
klidně si připlatím za kvalitnější látku – zvláště to platí u kostýmů postav, které přísluší k bohatším vrstvám např. šlechticům, královské rodině apod.
množství látky nešidím – je to poměrně dost znát
pokud má kostým držet tvar, což platí většinou pro vrchní vrstvy kostýmu, volím látky s větší gramáží nebo obecně pevnější, protože pak lépe tvarují siluetu a nekrabatí se na těle, pokud naopak má splývat, podle požadovaných vlastností volím spíš těžší, ale „živé“ látky. A pokud má kostým vlát a vlnit se při chůzi, volím látky jemné a lehké.
Pro kostým Cristiny jsem zvolila následující látky:
Spodní šaty: vínové hedvábí (590,-/m, šíře 110cm)
Střední šaty: bílý damašek (790,-/m, šíře 180cm)
Vrchní šaty: zlatý brokát (590/m, šíře 140cm)
Krok 4. Zdobení
Pokud je předloha nějak zdobená, doporučuji dozdobit ručně (případně šitím) – kostým to velmi pozvedne, než když je zdobení např. jen dokreslené.
V případě Cristiny jsou našité korálky, lemovky, mašličky, krajky a kameny. Kostým působí propracovaně a tím pádem honosně a bohatě, což je koneckonců dojem, který mají budit. Obr. 14, 15 a 16
Korálky
Obr. 14
Lemovky/mašličky
Obr. 15
Kameny / pásek
Obr. 16
Úložný prostor
Je dobré už při výrobě myslet na implementaci úložného prostoru na peníze, mobil atd. Lze ho udělat skrytě např. formou kapsiček uvnitř, nebo – pokud to styl kostýmu dovolí – doplnit kostým brašničkou, váčkem, … možností je spousta 🙂
U Cristiny jsem toto vyřešila ušitím váčku (Obr. 17.) ze zbytků látek, lemovek a šňůrek, takže celkově ke kostýmu ladí, ačkoli postava ve hře nic takového nemá.
Obr. 17
Dodatek
Poslední pravidlo, které moje kostýmy musí splňovat je, aby mi kostým slušel a vypadala jsem v něm dobře 🙂 Nedá se úplně zobecnit, jak tohoto docílit, předpokládám, že každý ví, jaký typ oblečení/střihu atd. mu sluší, např. zda chce zvýraznit nebo naopak skrýt pas a podle toho kostýmy modeluji.
Např. já se držím následujících pravidel:
zdůrazňuji pas – výsledek pak podtrhuje ženskou siluetu
pokud nějaké části přesahují jako suknice, tvaruji je do rozšíření (mírného u skromnějších střihů, velkého např. u šatů) – opět vytváří velmi slušivou siluetu a platí to i u mužů 🙂
čím lépe mi kostým padne, tím lépe samozřejmě vypadá – týká se to kostýmů o číslo větších, ale i těch, do kterých se sotva vejdete (stejně jako v běžném odívání)
Závěr
Uvedený článek není univerzální návod, existuje spousta herních kostýmů, na které se uvedená pravidla uplatnit nedají, ale věřím, že pro začínající cosplayery by mohl být dobrým odrazovým můstkem 🙂
Pokud Vás článek zaujal, nezapomeňte se podívat na náš videoseriál Kostým – co s tím? , navštívit moji FB stránku a mrknout na další videa a články.
Cosplay vs Realita | VLOG | Verčino cosplayové okénko
/v Verčino cosplayové okénko/přidal VerčaVerčin cosplay vlog o tom, jak vytvořit realistický kostým na cosplay.
Music:
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0
Další články v cosplayovém okénku
Seriál Tvoříme kostým
Kde sehnat látky? | Verčino cosplayové okénko
/v Verčino cosplayové okénko/přidal VerčaJako doplnění 2. dílu seriálu Kostým – co s tím?, kde mluvím o výběru vhodných látek na kostýmy, bude tento článek věnovaný obchodům s látkami. Protože jsem z Prahy, zaměřím se hlavně na pražské obchody, protože je mám osobně vyzkoušené, nicméně níže najdete odkazy i na obchody s látkami v Brně a na e-shopy. Také zde zmíním např. výtvarné potřeby či různé obchody s doplňky.
Obchody Praha
Uvedu zde hlavně ty, které mám sama vyzkoušené a kam chodím nejčastěji, zmíním ale i ty ostatní. Obchody 1. až 3. tvoří tzv. Vinohradský trojúhelník – jsou od sebe v rozmezí pár bloků a dají se tedy oběhnout např. během odpoledne po práci, aniž byste někam přejížděli MHD 🙂
1. Látky Mráz
Nákup látek většinou začínám v látkách Mráz – sem chodím asi nejčastěji, protože tu mají poměrně dobrý výběr a ceny jsou taky hodně přijatelné. Pokud nesháním nějakou specialitu ať už ve vzoru, barvě nebo látce, téměř vždycky tady seženu. Mám vyzkoušeno, že tu mívají i stálou nabídku dyftýnů a sametů, které na kostýmy ráda používám, a které v obchodech moc nemívají. Jinak se nabídka řídí ročním obdobím, takže např. větší nabídku lnů mají na jaře a v létě a vlny a jiné teplé látky zase na podzim a v zimě. A prodávají tu Burda střihy (o kterých budu mluvit při tvorbě střihu ve 3. díle seriálu Kostým – co s tím?).
Látky Mráz – prodejna Sázavská
2. Látky Fiala
Další volba jsou látky Fiala – hodně podobné předchozímu obchodu, ale mívají tu větší barevný výběr právě dyftýnů a sametů a mají tu i hodně látek s vyšitým vzorem – damašek, které, jak jsem uváděla ve svých seriálech, jsou velmi efektní a nejsou drahé (cca do 200,-/m). Celkově jsou poměrně dobře zařízeni právě na divadelní kostýmy.
Látky Fiala – průchod z ulice Korunní
3. Bolena Tex
Mají tu látky trochu dražší (a povětšinou kvalitnější), ale zaměřené spíš na módní šití např. látky na plesové šaty, ale najdete tu např. velký barevný výběr šifónů, „efektních“ bavlněných látek, ale i vlny či lnů, Rozhodně stojí za zmínku velký výběr galanterie – zdobných doplňků, kamínků, lemovek, peří, cvoček, sponek na pásky atd. Mají tu například nažehlovací výšivky
Bolena Tex web
4. MarLen
Troufám si říct, že tady seženete snad všechno – hlavně pokud sháníte konkrétní vzorované nebo jinak specifické látky. Pro ilustraci všechny látky na kostým Christiny (viz článek Jak převést herní kostým kostým do reality) jsou právě odtud. Cenově tu jsou látky od 100,-/m až po několik tisíc za m, takže je třeba počítat s tím, že si za takovou kvalitnější látku možná připlatíte. Mají tu opravdu velký výběr brokátů, cenově kolem 600,-/m.
MarLen – prodejna Praha
5. Sartor
Obchod specializovaný na hedvábné látky, ale cenově dostupné (např. posledně jsem zde kupovala voál 50% hedvábí, 50% bavlna za 190,-/m). Mají tu ale i vlnu, len, krajky a podobně. Velký výběr brokátů, damašků, hedvábných saténů, šifonů. Specializují se i na repliky historických látek a dělají taktéž látky na zakázku .
Sartor – web
6. APED
Jedná se o velkosklad látek, takže výběr látek je obrovský (pro začátečníka až moc velký), nicméně je potřeba registrace na živn. list, ale nákup látek je možný již od 1m. Ceny jsou uvedeny bez DPH, takže to občas zkresluje, a nepřijde mi, že by byly nějak výhodnější, než v jiných prodejnách. A půlka personálu nemluví česky, takže vám moc neporadí 🙂
APED – průchod z ulice Bořivojova
7. Flex-Tex
Mají zde opravdu hodně levné látky (např. 9,-/m), ale nekvalitní nebo naprosto nepoužitelné. Protože stále zdůrazňuji, že kvalita látek je velmi důležitá, nenechte se zlákat 🙂 Zbytek sortimentu je standard asi jako u Mráze – viz obchod č. 1.
Flex-Tex – web
8. Ostatní obchody s látkami – Praha
V následujících obchodech jsem byla jen párkrát:
9. Obchody s doplňky
Obchody Brno
Převzato i s komentářem z http://www.modnipeklo.cz/2011/09/obchody-s-latkami-praha-brno-internet/ . Jelikož nejsem z Brna, osobně nemám zkušenosti.
E-shopy
Převzato i s komentářem z http://www.modnipeklo.cz/2011/09/obchody-s-latkami-praha-brno-internet/ . Raději nakupuji látky osobně, proto s e-shopy nemám zkušenosti.
Pár doporučení na závěr
Pokud Vás článek zaujal, nezapomeňte se podívat na náš videoseriál Kostým – co s tím? , navštívit moji FB stránku a mrknout na další videa a články.
Další články v cosplayovém okénku
Seriál Tvoříme kostým
Jak převést herní kostým do reality | Verčino cosplayové okénko
/v Verčino cosplayové okénko/přidal VerčaJak jsem avizovala ve svém seriálu o tvorbě kostýmu na cosplay, zde je článek zabývající se realizací kostýmu z herní předlohy. Původně jsem chtěla spojit herní a kreslenou předlohu do jednoho článku, ale protože každý mají svá specifika, poněkud by se to dohromady pletlo. Zaměřila jsem se tedy zatím pouze na herní kostýmy.
Tvořit kostým z herní, potažmo kreslené či jiné nereálné předlohy považuji za naprosto kouzelné. Zároveň si myslím, že téměř jakýkoli takový kostým je možné zrealizovat, záleží jen na naší fantasii, jak toho dosáhnout – a to na tom naprosto zbožňuji!
Problém u herních kostýmů bývá v tom, že:
Celý proces se pokusím přiblížit na kostýmu Cristiny Vespucci z herní série Assassin’s Creed (II. Reneisance a Brotherhood)
Krok 1. – místně časová příslušnost
Určím, v jaké době či století se hra odehrává. U fantasy her se pokusím určit, zda převažují prvky středověku, novověku nebo zda se odehrávají v budoucnosti.
Kostým Cristiny (Obr. 1)
Děj je zasazen do renesanční Itálie, 15st. Vygooglím si odívání v době italské renesance a zjistím, že zmíněný oděv moc historický není 🙂 . Nicméně, co si z toho vzít můžu je, že se nosily průstřihy na rukávech (Obr. 2) či oddělitelné rukávy (Obr. 3). To mi napovídá, že ačkoli dle obrázku to vypadá jako jedna vrstva, jsou to ve skutečnosti spodní šaty viditelné díky prostřiženým rukávům středních (bílých) šatů. Také je patrné, že se v té době nosilo více vrstev oblečení (Obr. 4), takže můžeme předpokládat, že co barva, to jedna vrstva šatů:
Obr. 1
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Krok 2. – střihy
Pokud dokážeme identifikovat prvky nějakého již proběhlého období, prostudujeme si tehdejší módu, pokusíme se najít si nějaké informace o střihách, látkách a trendech tehdejší doby. Je důležité dávat si tyto informace do souvislostí, tak se totiž vyvarujeme podivností, které jsou ve hře způsobené např. špatnou grafikou.
Např. z tohoto obrázku (Obr. 5) by se dalo říci, že plášťík je úzký a zasahuje pouze na záda
Obr. 5
Na obrázku 6 a 7 zase kryje celé rameno i z boku a částečně zepředu (schovává pod něj ve hře ruku)
Obr. 6
Obr. 7
Budu vycházet z toho, že pláště se většinou dělaly kolové, ¾ kolové nebo ½ kolové, proto se budu držet střihu „-kolové“ – udělá mi totiž pěkné kopírování ramene, dole bude rozšířený a držet tvar, přirozeně zakryje ruku a při shrnutí dozadu se hezky nařasí. A jelikož tady hraje pláštík spíš ozdobnou funkci, postačí, když zvolím něco mezi ½ kolovým a ¼ kolovým.
Obr. 8
Dalším příkladem je originál postavy ze hry (taktéž AC II.), konkrétně sukně na obrázku 8, je celá taková neproporční, při chůzi kopíruje pohyb nohou (kolen) a celkově vypadá dost zplihle. Renesanční šaty se honosily právě svou bohatostí a velkou sukní. S velkou pravděpodobností by pod sukní měla mít i spodničku a tím pádem by se sukně při chůzi jen lehce pohupovala.
Pokud vytvoříte sukni podle tohoto modelu, vzejde Vám něco podivného, co rozhodně nevypadá jako model renesančních šatů.
Vpravo je pěkný art (Obr. 9), jak by ve skutečnosti mohly šaty vypadat.
Obr. 9
Dovolím si zde uvést příklad kostýmu přesně dle herní předlohy (Obr. 10) – materiály i provedení jsou naprosto dokonalé a zmiňovaná sukně je realizovaná přesně dle herní předlohy. Nebudu hodnotit, zda je to takto dobře nebo špatně. Nicméně můj názor je takový, že výsledný dojem neevokuje renesanční šaty.
Obr. 10
Střih na Cristinu jsem zvolila následovně:
Spodní šaty:
volnější střih, široké rukávy – ačkoli se střední vrstvou šatů upnou, větší množství látky bude dělat požadované řasení a bude „vylejzat“ z prostřihů, konce rukávů na zavázání, áčkový střih, rozšiřující se od podpaží, lze přetáhnout přes hlavu, čímž se vyhnu potřebě zapínání, výstřih dostatečně velký, aby nebyl vidět pod vrchními vrstvami šatů. Zároveň dobře pratelné – jednobarevné bez zdobení. Obr. 11
Obr. 11
Střední šaty:
taktéž volnější střih, pouze zapínání u krku, aby šly přetáhnout přes hlavu. Zároveň na ně našiji vyztužený límec (velmi pevný nažehlovací vlizelín). Díky tomu bude bohužel pratelnost špatná. Obr. 12
Obr. 12
Vrchní šaty:
na zapínání vpředu, střih na tělo + pásek vymodelují postavu a nevadí tedy, že spodní vrstvy jsou volnější. Pratelnost špatná opět díky vyztuženým ramenům a zdobení. Obr. 13
Obr. 13
Krok 3. Látky
Dalším aspektem je vhodný výběr látek. Látka má velký vliv na to, aby kostým vypadal hezky a uvěřitelně.
U ztvárnění kostýmu z her se většinou kvalita či druh látky nedá odvodit přímo ze hry. Proto si musíme tyto parametry odvodit a domyslet. Pokud se jedná o hru z historickým pozadím nebo např. fantasy laděné do historického prostředí, budu vycházet hlavně z toho, jaké se v dané době používaly materiály – tzn. pouze látky přírodní, a to – do středověku hlavně len a vlna, v renesanci také bavlna. Syntetickým materiálům bych se pokud možno u takových kostýmu vyhýbala.
Obecně pro výběr látek mám pár svých pravidel, kterých se při výběru látky držím:
Pro kostým Cristiny jsem zvolila následující látky:
Spodní šaty: vínové hedvábí (590,-/m, šíře 110cm)
Střední šaty: bílý damašek (790,-/m, šíře 180cm)
Vrchní šaty: zlatý brokát (590/m, šíře 140cm)
Krok 4. Zdobení
Pokud je předloha nějak zdobená, doporučuji dozdobit ručně (případně šitím) – kostým to velmi pozvedne, než když je zdobení např. jen dokreslené.
V případě Cristiny jsou našité korálky, lemovky, mašličky, krajky a kameny. Kostým působí propracovaně a tím pádem honosně a bohatě, což je koneckonců dojem, který mají budit. Obr. 14, 15 a 16
Korálky
Obr. 14
Lemovky/mašličky
Obr. 15
Kameny / pásek
Obr. 16
Úložný prostor
Je dobré už při výrobě myslet na implementaci úložného prostoru na peníze, mobil atd. Lze ho udělat skrytě např. formou kapsiček uvnitř, nebo – pokud to styl kostýmu dovolí – doplnit kostým brašničkou, váčkem, … možností je spousta 🙂
U Cristiny jsem toto vyřešila ušitím váčku (Obr. 17.) ze zbytků látek, lemovek a šňůrek, takže celkově ke kostýmu ladí, ačkoli postava ve hře nic takového nemá.
Obr. 17
Dodatek
Poslední pravidlo, které moje kostýmy musí splňovat je, aby mi kostým slušel a vypadala jsem v něm dobře 🙂 Nedá se úplně zobecnit, jak tohoto docílit, předpokládám, že každý ví, jaký typ oblečení/střihu atd. mu sluší, např. zda chce zvýraznit nebo naopak skrýt pas a podle toho kostýmy modeluji.
Např. já se držím následujících pravidel:
Závěr
Uvedený článek není univerzální návod, existuje spousta herních kostýmů, na které se uvedená pravidla uplatnit nedají, ale věřím, že pro začínající cosplayery by mohl být dobrým odrazovým můstkem 🙂
Pokud Vás článek zaujal, nezapomeňte se podívat na náš videoseriál Kostým – co s tím? , navštívit moji FB stránku a mrknout na další videa a články.
Další články v cosplayovém okénku
Seriál Tvoříme kostým
Zdroje
Obr. 1 http://www.pixiekitty.net/data/images1/cristina2.jpg
Obr. 2 http://lynnmcmasters.com/miditalianfullsize/overdress.jpeg
Obr. 3 http://fashionstylesource.com/renaissance/pictures/1505_06_Lady_with_unicorn_by_Rafael_Santi.jpg
Obr. 4 http://kostym.cz/Obrazky/8_Krejcovstvi/18_Justyna/VIII_18_10.jpg
Obr. 5 http://www.game2k.cz/data/images/games/a/assassin_s_creed_ii_xbox360_5.jpg
Obr. 6 http://walliestwistedmind.tumblr.com/
Obr. 7 http://www.fightersgeneration.com/characters4/ezio.html
Obr. 8 https://www.google.cz/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCJrr_5mosMgCFUe9Ggod520GoA&url=http%3A%2F%2Fit.assassinscreed.wikia.com%2Fwiki%2FCaterina_Sforza&psig=AFQjCNGzllgXfc9d3Ky9VFQp8I2iaUE60A&ust=1444305699374882
Obr. 9 http://top-img.com/c/caterina-sforza-assassins-creed
Obr. 10 http://mimigyaru.deviantart.com/art/caterina-sforza-417530282